30.11.10

Maksaako herrasmies?

Tämä on jatkoa tuolle vähän aikaa sitten julkaistulle jutulle, jossa vihjaisin, että yksistä bileistä löytyi mukava seuralainen (ja että menin suostumaan kahvilakutsuunkin jo). Kahvilla tuli käytyä ja muutenkin viihdyttyä hyvin yhdessä, joten menneellä viikolla tai joskus silloin sain kunnon illalliskutsun erääseen ravintolaan. Lupauduin mielihyvin. Ruoka oli hyvää, loistavaa suorastaan ja viinit asiantuntevasti valittuja.

Sitten tuli tietysti se välttämätön paha, laskun maksaminen, miten se maksetaan ja kuka maksaa. Tarjouduin maksamaan oman osuuteni, mikä olisi yhteensä puolentoista sadan euron ravintolalaskusta vähintäänkin kohtuullista. Mies ei suostunut kuuntelemaankaan moista ehdotusta, hän maksaa. En tiedä hänen taloudellisesta tilanteestaan mitään, mutta töissä on ja ainakin vaikuttaa siltä että kohtuullisen hyväpalkkaisestakin työ saattaisi olla. Yritin ihan pikkuisen sanoa, että kyllä minulla oikeasti olisi varaa maksaa oma osuuteni.

Mies nojautuu pöydän yli ja katsoo minua silmiin: "Kuule, mä en olisi ikinä kutsunut sua tähän ravintolaan, jos mulla ei olisi varaa tarjota tätä sulle. Eikä tässä oikeasti ole kyse mistään omaisuuden tasajaosta vaan siitä että kun mä kutsuin, niin mä myös maksan. Niin että mä maksan nyt ja tapellaan vaikka ravintolan ulkopuolella sit."
Mitä tuohon voi sanoa? No ei oikeastaan mitään.
Paitsi että kutsuin hänet ravintolasta ulos päästyämme vielä drinkille läheiseen drinkkibaariin ja koska minä kutsuin, uhkasin myös maksaa kaiken. Kosto on suloinen, tosin sekin osui omaan nilkkaan, koska seuraavana päivänä minulla oli työpäivä ja aamulla särki päätä.

11 kommenttia:

  1. Noi maksamisjutut on kyllä välillä vähän vaikeita. Itse seurustelin kerran tyypin kanssa, joka ei antanut mun itse maksaa mitään ruokia tai juomia kun oltiin yhdessä. Se alkoi jo olla ärsyttävää, kun ei parin euron pasteijaa saanut itse ostaa...

    Mutta ei minua kyllä pahemmin häiritse jos tosiaan toinen on kutsunut treffeille ja haluaa tarjota, se vain että haluan myös joskus pystyä "korvaamaan" sen edes tarjoamalla sitten kupin kahvia.

    VastaaPoista
  2. Noh, jos tämä teidän juttu jatkuu vielä ja tutustutte paremmin, ja jos mies saa tietää varakkuudestasi, uskon että sinulla on aikaa korvata tuo ravintolaillallinen myöhemminkin ;) Blogiasi on todella mielenkiintoista lukea. Tuttuni sai myös suurehkon perinnön hetki sitten ja osaan hyvin vertailla teidän käyttäytymistänne. Molemmilla näyttäisi olevan järki päässä! :) Mukavaa joulun odottelua!

    VastaaPoista
  3. Mies oli oikeassa, se joka kutsuu myös maksaa.

    VastaaPoista
  4. Heips! Mä löysin sun blogin eilen ja tätä on oikeesti tosi kiva lukea. Tykkään tosi paljon sun tavasta kirjottaa. Kiitos ku piristät mun päiviä:)

    VastaaPoista
  5. Minusta on ihan ok tarjoutua maksamaan oma osuutensa ( tai vaikka koko laskukin), mutta mikäli mies siitä kieltäytyy, niin asia on selvä :) Ei siitä kannata sen enempää tapella.
    Monet miehet myös arvostavat elettä, vaikka eivät ottaisi sitä kuuleviin korviinsa kuitenkaan.

    Terv. Kati

    VastaaPoista
  6. oletkohan sä ihan terve mielestäsi? vai onko sulla tapana uppoutua "unelmiin", tässä tapauksessa mielikuviin miljonäärin elämästä? :D eikö sulla ole oikeasti muuta tekemistä? käy hieman sääliksi.

    VastaaPoista
  7. Mä ihmettelen täällä blogimaailmassa sitä, että kommenttiboksiin on ihan pakko saada oksentaa ulos kaikki mielipiteet ja ajatukset. Jos blogi ei miellytä, kannattaisiko lopettaa lukeminen ja antaa olla? Tuossa edellisessä kommentissa ("oletkohan sä ihan terve mielestäsi?..") ei ainakaan ollut minkäänlaista arvokasta sisältöä blogin kirjoittajalle. Voihan sitä toki kommentoida ihan omaksi ilokseen ja muiden mielen pahoittaakseen, jos siitä taas paremmalle tuulelle itse tulee. Kuka mitenkin :) En itse kuitenkaan kävisi arvostelemaan blogin pitäjän mielenterveyttä tällaisten tekstien perusteella..

    Oli pakko vähän saada avautua, ehkäpä olen vain bloginlukijatulokkaana ulkona näistä meiningeistä.

    Jos kirjoittaja "upputuu unelmiin" ja "mielikuviin miljonäärin elämästä" näin todentuntuvasti ja mielenkiintoisesti, täytyy vain todellakin nostaa hattua, mikä mahtava kirjailija! :D

    VastaaPoista
  8. Mitäpä jos hän olisi kutsunut sinut illalliselle ja laskun yhteydessä todennut yllättäen, että "niin ja laskuhan laitetaan puoliksi"?

    Nuorempana bensarahoja kyydittäjille tarjonneena opin, että "se mikä on tarjottu, on annettu". Jos osapuoli tarjotusta kieltäytyy, voit ajatella maksaneesi ja pitää rahat itse. Ylenpalttinen rahan tyrkyttäminen väkisin osapuolen kieltäydyttyä vastaanottamasta voi ajan mittaa kääntyä epäkohteliaisuudeksi.

    VastaaPoista
  9. Mä muistan yhen kaamean tilanteen baarissa, kun tutun tuttu tahtoi välttämättä tarjota mulle oluen. Kieltäydyin kohteliaasti, mutta mies oli jo päättänyt että hän maksaa. Kun sain itse tilaamani oluen tiskille, tää mies suorastaan tönäisi mut syrjään ja iski omat setelinsä baarimikon kouraan. Oli niin polleaa poikaa, että!

    No, ehkä meni vähän aiheen vierestä, mutta tosiaan jos ravintolaan kutsutaan niin kyllä se kutsuja maksaa. Ja ellei aio maksaa niin se on sitten kutsujan asia ilmoittaa ajoissa että pistetään lasku kuitenkin puoliksi. Laskun puolittamista saa ehdottaa, mut jos toinen sanoo että maksaa kaiken niin ei kyl kannata jäädä tinkaamaan, muuten voi tulla tukalia tilanteita :D Mut kummankaan osapuolen ei kannata tyrkyttää omia rahojaan..

    Oon ite niin independet woman että kyl se vähän kirpasee jos toinen maksaa kaiken :D Vaikka elänkin pelkällä opintotuella. Toisaalta, siltä varmaan miehestäkin tuntuu jos nainen ei usko että miehellä on varaa maksaa molempien osuus.. on tämä etiketin mukaan eläminen sitten hankalaa.

    VastaaPoista
  10. Olen samaa mieltä tämän kaverisi kanssa että, jos mies kutsuu daamin johonkin, tämä mies hoitaa myös kustannus puolen. Oli daami sitten miten varakas tahansa, sillä ei ole merkitystä tällaisessa tilanteessa.

    VastaaPoista