8.11.10

Matkahaaveita

Eilen esittelin tulevaa Pietarin reissua ja aikaisemmin mainitsin lähteväni siskon kanssa New Yorkiin, mutta ei minun matkakuumeeni siihen vielä lopu. Minulla on kuolematon suunnitelma: olen kesät (ja keväät ja syksyt) Suomessa hoitamassa sitä tulevaa puutarhaani ja talvet matkustelen. Jouluksi tulen tietysti kotona käymään, mutta onhan siinä silti useampi kuukausi aikaa reissailla. En ole tähän ikään mennessä kovin paljon matkustellut ja nekin matkat, joita olen tehnyt lapsuuden Kreikan- ja Kanarianmatkojen jälkeen ovat olleet pääasiassa työmatkoja ja yleensä Eurooppaan. USA:ssa on tullut käytyä kerran työmatkalla. Mutta siis nyt kun minulla ei mitään muuta olekaan kuin aikaa ja rahaa, on hyvä vähän avartaa maailmankuvaansa.

Voin sitten kertoa, että Wikitravel on aivan kamala sivusto. Se aiheuttaa pahaa matkakuumetta ja ihan joka paikkaan.
Wien on kuuluu listalle ehdottomasti, Pariisi samoin ja Lontoo. Lontoon lisäksi olisi kiva tutustua myös englantilaiseen ja erityisesti skotlantilaiseen maaseutuun. Jos joku väittää että minä muka olisin perso skottiviskeille, niin häntä ei tule kuunnella (vaikka saattaa oikeassa ollakin). Saksassakin on useita paikkoja missä haluaisin käydä. Unohtamatta tietysti Tukholmaa, Kööpenhaminaa, Islantia, Italiaa ja etelä-Ranskaa.
Sitten kun lähdetään Euroopan ulkopuolelle, valikoima vain laajenee. Japani, Australia, Uusi-Seelanti, Tyynenmeren saaret, USA, Kanada, Karibia, miksei Brasiliakin.
Voi, minun haaveenani olisi päästä jollekin Amazoninristeilylle. Ei millekään turistireissulle, vaan tutkimusmatkalle. Luin joskus kauan, kauan sitten muistaakseni jostain akvaariolehdestä tai muualta jutun jonkun suomalaisen akvaarioharrastajan (vai olikohan peräti ammattilainen?) retkestä Amazonille muunmaalaisen retkikunnan kanssa. Tutkijat olivat etsineet uusia kalalajeja ja tutkineet vanhoja tuttuja lajeja niiden luonnollisessa elinympäristössä. Vähänkö olisi huippua päästä mukaan jollekin tuollaiselle reissulle?! Voisin vaikka kokata ja luututa laivan kansia, ei se niin tarkkaa olisi... Missä myydään tällaisille matkoille lippuja?

Niin ja täällä haluan käydä myös.

4 kommenttia:

  1. Jos itsellä tilanne sallisi, lähtisin ihan varmasti ainakin Kroatiaan. Kerran olen siellä piipahtanut ja kyllä on upea maa! Näitä matkasuunnitelmia haluaisin lukea lisää, itselläkin kova matkakuume päällä :)

    -S-

    VastaaPoista
  2. Kiitokset vinkistä, itse olen kuullut ylistäviä mielipiteitä Ljubljanasta. Sehän on Sloveniassa, mutta Kroatiahan on siinä vieressä.

    VastaaPoista
  3. Moikka! Käväisin blogilistalla katsomassa kuumimmat blogit ja löysin tämän. Olen nyt selaillut postauksia ensimmäisestä lähtien ja todella onnekas olet! Mietin vain, oletko miettinyt että muuttaisit ulkomaille, esimerkiksi Jenkkilään juuri? Siellä anonymiteetti pysyisi ainakin paremmassa jemmassa! :)

    VastaaPoista
  4. Laura, arvaa vain kuinka monta kertaa tuo on käynyt mielessä... Mutta ehkä en kuitenkaan sitä tee, Suomessa on niin paljon sellaista mitä en halua jättää ja vaikka sitä pääsisi tietysti käymään täällä niin usein kuin haluaa, niin silti.

    VastaaPoista