23.10.10

Mitä ostit rahoillasi ensimmäiseksi?

En oikeasti muista, ihan totta! En ole vielä ostanut juuri mitään isompaa, en asuntoa, en autoa. Enkä vielä läppäriä tai puhelintakaan, töistä on sellaiset tarjolla vielä nyt kuukauden ajan. Tässä kuukauden sisällä täytyy kyllä katsella noita. Muuten olen ihan tietoisesti välttänyt tekemästä mitään, koska tunnen olevani niin päästä sekaisin että tulisin todennäköisesti tehneeksi jotain tyhmiä valintoja.

Itse asiassa olen kyllä ostanut asunnon. Se ei tosin ole itseäni vaan siskoa varten, joka muuttaa siihen "vuokralle" (en minä vuokraa peri). Se kävi todella nopeasti, olin ilman muuta sitä mieltä että sisko tarvitsee paremman kämpän mitä se vanha opiskelijasolu oli ja sitten sattuikin niin kätevästi, että suht läheltä hänen kouluaan olikin myynnissä todella mukava kaksio, johon sisko tykästyi välittömästi. Siisti, uudehko asunto, fiksu pohjaratkaisu, muutenkin mukavanoloinen taloyhtiö ja kaiken lisäksi asunto oli vielä tyhjä eli kun kaupat oli tehty, avaimet sai käteen heti ja saattoi vaikka alkaa kantaa tavaroita sisään. No, varsinainen muutto on ensi viikolla. Tuparilahjaksi kustansin siskolle myös muuttofirman hoitamaan koko ruljanssin, minä en ainakaan henkilökohtaisesti rupea kantamaan yhtään mitään niin kauan kuin on olemassa yksikin muuttofirma!

Tämä tietää myös sitä, että viikonloppuna lähdemme vähän kiertelemään huonekaluliikkeitä. Opiskelijasoluun mahtuneet tavarat täyttävät hädin tuskin yhden nurkan tilavasta asunnosta. Katsotaan mitä löydetään, siskolla on onneksi jo suunnitelmia sisustukseen ja jopa tietoa siitä, mistä haluamansalaisia huonekaluja voisi löytyä. Minä itse olen 100% onneton sisustaja, ei makua, ei silmää ja mielipide kääntyy kuin tuuliviiri.

Olen toki miettinyt omaakin asuntoa ja lähden tästä 80-luvulla rakennetusta, sieltä täältä naulaa ja laastia kaipaavasta saunattomasta ja parvekkeettomasta murjusta kyllä ihan varmasti jossain vaiheessa. Mieluummin tietysti nopeammin kuin hitaammin ja ajattelinkin että ennen kuin teen mitään ratkaisevaa päätöstä, vuokraisin jostai vähän paremman ja tilavamman asunnon mietintäpaikaksi.
Yksi vaihtoehto olisi muuttaa kokonaan maalle. Vanhemmilla olisi tuossa lähiseuduilla vähän maata, josta voisi lohkoa sopivankokoisen tontin, mutta itse asiassa vanhemmat tekivät ehdotuksen: he voisivat myydä nykyisen talon minulla pihoineen päivineen ja muuttaa johonkin kerrostalo- tai rivitaloasuntoon. Minä voisin sitten tehdä nykyiselle talolle (siis lapsuudenkodilleni) mitä haluaisin: remontoida, laajentaa, purkaa ja rakentaa kokonaan uusi. Todennäköisesti jälkimmäinen ratkaisu miellyttää eniten, 60-luvulla rakennettu omakotitalo ei ole mikään maailman kaunein rakennustaiteen teos eikä kaikin osin hirveän käytännöllinenkään ja remonttia pitäisi joka tapauksessa tehdä raskaalla kädellä. Sekin jää kyllä nähtäväksi, mitä teen ja millä aikataululla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti