15.8.11

Miksi ei kannata rikastua?


© epSos.de

Taloussanomat listaa kymmenen väärää syytä, minkä takia ihmiset haluavat rikastua. Minulla ei sinällään ole tuohon sanottavaa, koska minulle omaisuus nyt vain tipahti melkein käytännössä taivaasta enkä tehnyt sen eteen erityisesti mitään. Sanonpa silti muutaman sanan tuosta artikkelista.

Kohta 2. rahan kuvitellaan parantavan itsetuntoa.
Olen 100% samaa mieltä artikkelin kanssa, rahalla ei ole mitään vaikutusta itsetuntoon. Voin ostaa itselleni kartanon ja yksityisjetin sekä kasakaupalla timantteja, merkkivaatteita ja luksuslaukkuja, mutta se on kaikki vain pintaa. Ei se vaikuta itsetuntoon mitenkään.

Kohta 3. rikkauden kuvitellaan antavan vapautta.
Noh, haluaisin olla eri mieltä tuon artikkelin kanssa, mutta en uskalla vielä sanoa sitä enkä tätä.

Kohta 4. rahan kuvitellaan tuovan myös rakkautta.
Tämä tiedetään jo etukäteen bullshitiksi. Tähän uskovat vain ne 60+ formulapomot ja muut mogulit, jotka vannovat rakkauttaan siihen parikymppiseen mallityttöön, joka nyökyttelee vieressä eikä varsinaisesti sano mitään asiasta.

Kohta 5. rikkaan ei tarvitse tehdä töitä.
Tämä ei sinällään koske minua, koska minä en ole koskaan ollut se työnarkomaani, jolle työnteko ja kilpaileminen ovat parasta huumetta. Mutta kuten kirjoitin, minulta hajoaisi pää, jos en tekisi jotain ja niinpä työelämä kutsuu. Tilanne on siinä mielessä kuitenkin helpompi nyt, koska voin sanella omat ehtoni.

Kohta 6. rahan kuvitellaan tuovan uusia kokemuksia.
Minä väitän, että raha todella tuo uusia kokemuksia. En ole aiemmin tehnyt monia sellaisia asioita, joita olen tehnyt nyt kun on aikaa ja varaa. Osin oman mukavuusalueeni ulkopuolellakin.

Kohta 7. raha poistaa ongelmat.
Tähänkään ei varmaan kukaan usko? Toimeentuloon liittyvät ongelmat se kyllä poistaa, mutta tuo mukanaan nipun ihan uusia juttuja. Raha ei ole ongelmatonta, jos kohta ei sen puutekaan.

Kohta 8. rikkaan ei tarvitse vaivata päätään pikkuasioilla.
Minä en ymmärrä tämän kohdan tekstiä, että miten se liittyy tuohon otsikkoon, mutta katsotaan nyt pelkkää otsikkoa. Ikävä kyllä ne miljoona pikkuasiaa eivät katoa rahojen tieltä mihinkään.

Kohta 10. rahan kuvitellaan tuovan rauhaa ja turvaa.
Voin ostaa markkinoiden parhaan hälytyslaitejärjestelmän ja palkata vaikka turvamiehiä perääni ympärivuorokautisesti, mutta jos näin paljon pelottaisi, tuntisinko sittenkään olevani turvassa? Turvattomampi olo minulla nyt on kuin oli ennen perintöä.

2 kommenttia:

  1. Olipa mielenkiintoista löytää tällainen blogi. Itse olen miettinyt tuota rahaa omasta tulokulmastani, jossa raha ei meinaa millään löytää tietään luokseni. Olen samaa mieltä tuossa, että raha ei varmasti (siis kokemusta asiasta ei liiemmin ole....) onnea ja autuutta tuo. Ajattelen kuitenkin, että meillä monilla on suhde rahaan jotenkin outo. Itsessäni olen löytänyt esim. sellaisen asian, että oikeasti en ole rahaa nuorempana arvostanut. Tarkastellessani jälkikäteen tekemiäni valintoja, eivät ne ole millään tavoin puhuneet sen puolesta, että olisin arvostanut. Ehkä meidän monen vähärahaisen pitäisikin ensin opetella näkemään rahan arvo ja toisaalta se, että rahan omistaminen toisi myös lisää vastuuta. Helppo köyhän on rellestää,kun ei vastaa taloudellisesti paljostakaan - mutta se, jolla on varallisuutta kantaa myös vastuun varoistaan.

    VastaaPoista
  2. Rahalla saa terapeutin jos pää ei kestä.

    VastaaPoista